tisdag 20 november 2007

en annan del av stockholm

En snabb utryckning till city sen lördagseftermiddag. Uträttade småbarnsmammaeffektivt mina ärenden. När jag var klar tittade jag upp. Såg barerna och restaurangerna. Lite förvånat insåg jag att jag inte riktigt har reflekterat över dem på länge. Plötsligt så påmindes jag om möjligheten att ta ett glas vin med mannen eller en vän efter att ärendena uträttats. Eller kanske en öl. Låta vindrickandet övergå i en middag. Kanske några drinkar. Och jag insåg att den delen av Stockholm inte riktigt är min längre. Å andra sidan så har jag druckit många glas vin. Kanske för många. Och jag vill inte för en sekund byta bort det jag har nu mot det livet. Helt utom räckhåll är det inte heller. Men jag måste erkänna att jag just då kände en liten, liten saknad efter det gamla livet.

7 kommentarer:

RedAngel sa...

Hellu...snokade över från mölnbobos sida & har fnissat lite åt div inlägg!
MEN...såg att du läste herr Juuls bok, vad tycker du om den (eller om du haft tid att beta av den än)? Bra? Dålig?

Läste nämligen lite i vi föräldr. Junior om han,ngn artikel & hans spaltsvar..så nu e jag allt lite nyfiken en hel BOK av han :)?!

e sa...

redangel: Välkommen hit! Har kommit halvvägs i Juuls bok (tjuvläser skönlitteratur emellan, och hinner dessutom sällan läsa... ursäkter, ursäkter ;)

Jag tycker dock den innehåller en hel del självkarheter och en hel del tänkvärdheter. Kommer definitvt läsa klart den och det känns som en bok jag kommer att gå tillbaka till när behov finns. Tycker den är läsvärd. Var billig på Adlibris.

RedAngel sa...

Eh..jo du, med barn så hinner man mest med bilderböcker med bildtexter snarare eller ja, med min lilla odåga med sina vila ögonen-pauser.

Låter bra mao, ska kika på den det är alltid bra men nya vinklar!

The Female Dinousaur sa...

Inte utan att man känner igen sig...
Var en så'n som hängde ute tills jag blev ganska 'gammal' (och var ännu 'gamlare' när jag fick barn: 41) och känner på något vis att jag verkligen klarat av den biten. "Hänga ute-biten" menar jag. Men visst kan man/jag känna ett litet sug efter att släppa alla krav ibland, ta en runda på stan och bara "vara". När man sedan gjort det, för det är ju egentligen bara att göra det (åtminstone är det så mycket enklare ju äldre barnet blir), inser man också hur mycket mer man uppskattar den stund i livet man befinner sig i just nu. Jag önskar inte för en sekund att jag vore 25 igen.

Yogamamma sa...

fast det är ju okej att längta efter det gamla livet.
Själv försöker jag få båda delar även om det nya livet med Signe är det största och viktigaste.
Men igår blev det både restaurangbesök och vinpimplande. Och idag mår jag bra, bra, bra!!!

Camillas lockar sa...

Det kommer i vågor. Men jag skulle inte heller för en sekund byta bort det liv jag har nu. Hur det än må se ut. Peo är bäst, ingen protest! *garvar*

e sa...

redangel: Hoppas du gillar den.

jag: Håller helt med, jag vill verkligen inte vara 25 igen. Och det är skönt att ha hunnit med utelivet. Skulle vara jobbigt att tycka att man missat det och stressa över att göra det senare.

act as if: Ja, helt utom räckhåll är det inte. Möjligheterna till "båda delar" ökar hela tiden. Låter härligt med en kväll med vinpimplande :)

camillas lockar: Japp, vissa dagar är längtan större än andra. När man har det mitt framför näsan är det svårare att ignorera än när man dräller runt hemma i förorten :)