torsdag 1 maj 2008

titta alltid på skorna

Mannen var i parken med sonen som var iklädd röd fleece och röd mössa. En mamma pekar på sonen och säger till sitt barn: "Titta flickan gungar." Mannen säger att det är en kille. Mamman: "Ja oj, tänk så fördomsfull man är. Bara för att han har röda kläder tror man att det är en tjej. Man ska alltid titta på skorna. Nu ser jag att det är en kille. Det syns direkt på skorna om det är en kille eller tjej."

Så nu undrar vi - hur då? Hur ser man på skorna om det är en kille eller tjej? Visst om man har skor med bilar eller prinsessor så kanske man kan dra slutsatser. Men om det är ett ett par enfärgade mörkgrå?

7 kommentarer:

Att vara mamma sa...

Va? Märklig åsikt. Skor är väl oftare än kläder "könsneutrala"...

Anonym sa...

Hahaha, det var det roligaste jag hört! =)

Kram,
AnnaSv

Anonym sa...

Jag hade rosa på sonen idag men några tanter vi köpte lotter av såg ändå att det var en kille, jag bara väntar på att någon ska tro att Melvin är en tjej :-)

Du får gärna ändra länken till mig, såg att det var fel adress :-)

Yogamamma sa...

haha, skorna sager val ingenting om kon pa barnet. Tycker jag. Vi har forresten "killskor" till Signe ibland sa da skulle val den dar mamman ha valdigt svart att se att hon ar tjej

Anonym sa...

Att granska skodonen för att "könsbestämma" barn känns onekligen lite udda. Än idag vill Lilla Körsbärsblomman gärna ha dinosauriestövlar, svarta gympadojor (nåväl, med glitter) eller svarta gummistövlar med röda "flames". Jag uppmuntrar gärna det "pojkiga" i henne.

Camilla sa...

haha, så fort jag inte har något rosa på Ida så säger alla oj vilken söt liten kille. Så det är väl så, folk letar efter "tecken"

e sa...

att bli mamma: Eller hur, skor är ju det som är enklast att hitta könsneutrala.

annasv: Hur knasig som helst :)

en mölnbobo: Melvin kanske hade ovanligt manliga skor ;) Ska ändra länken.

yogamamma: Nästan elakt av er att sätta myror i huvudet på folk (om det nu är fler som könsbestämmer barn via skorna) ;)

gammelmamman: Mycket udda skulle jag vilja säga. Svata stövlar med "flames" skulle jag vilja ha. Till mig alltså, inte till sonen.

camilla: Visst är det så att folk letar tecken, om man inte vet vilket kön det är så är det ju faktiskt ganska svårt att gissa kön när de är så små. Men skorna, jag fattar fortfarande inte.