torsdag 12 juni 2008

provocerande eller provocerad

"Vaaaaa??!!" "Tycker han det är roligt????" "Ha, ha är du hemma!!" Härliga kommenterar mannen och jag har mötts av apropå hans föräldraledighet. Orkar inte räkna antalet gånger människor bara tagit för givet att sonen började på dagis när jag började jobba. Är det i Sverige 2008 så jävla konstigt att man delar på föräldraledigheten?

Tydligen är det väldigt provocerande. När det borde vara tvärt om. Det borde vara mer provocerande att inte dela på föräldraldigheten. Personligen blir jag enormt provocerad av alla dessa kommentarer. Jag kommenterar inte de som valt att inte dela på föräldraledigheten.

När sonen börjar på dagis så kommer en av oss att gå ner i arbetstid. Det är inte jag. Folk kommer trilla av stolen av jämställhetschock. Det är lite sorgligt att det är så.

8 kommentarer:

Camilla sa...

Fördomar och avundsjuka, välkommen till Sweden. Det är sjukt att folk orkar lägga sådana negativa kommentarer. Jag förstår att det är irriterande, hoppas att du får höra massa positiva kommentarer också. För det är ju fantastiskt bra som ni delar och det måste vara härligt att ha en man som prioriterar sin son mer än sitt jobb. Det vet jag många pappor med " viktiga" jobb som inte gör. Stå på dig, heja heja! // Camilla

No-one sa...

Håller med dig, det borde vara mer provocerande att inte dela på föräldraledigheten!

Trevlig helg! :)

Yogamamma sa...

Och för mig har det faktikst varit tvärtom, när jag började jobba sa de flesta "så nu är din man hemma och är pappaledig?" De liksom nästan förutsatte att det var så. Och så var/är det ju.

Däremot är det ju jag som går ner på deltid. Till att börja med. Sen kommer mannen att jobba deltid när jag startar mitt företag och behöver jobba mer. Inget konstigt alls. Tycker ingen av de som vi pratar med om det.

Så det finns hopp. Trots allt.

e sa...

camilla: Vi får faktiskt inga positiva kommentarer. Det verkar som man antingen tycker det är självklart att gör som vi eller extremt märkligt. Men jag tror vi är lyckligt lottade som verkar ha hittat en fördelning som vi än så länge är jättenöjda med båda två (sonen tycker nog vi borde vara hemma båda två).

pixelalexia: Ja, man tycker ju det men tydligen inte. Trevlig helg!

yogamamma: Vad skönt att höra att det finns lite hopp. Och det är ju precis så som ni gör som man måste göra, den vars arbetssituation det passar bäst är den som jobbar mindre och så byter man när det passar. Det viktiga är att man inte tar för givet vem som ska vara hemma mer.

Anonym sa...

Här är det bara folk som frågat när jag ska börja jobba, sen har det än så länge inte kommit någon följdfråga om ev dagis. Eller så har de bara frågat när Melvin ska börja på dagis.

Jag börjar jobba i sept. och Nicke kommer då vara ledig till januari. Sen vet vi inte hur vi ska göra med arbetstiden, det är något vi måste fnula ut. Risken är att NIcke som jobbar närmast och tjänar lite lite mindre än mig får sluta lite tidigare och hämta Melvin...

Anonym sa...

Jag håller på och fnular på en krönika om det här med delad föräldraledighet, får jag citera dig med vad ni fått för reaktioner?? Svara gärna i min blogg http://www.annakarlsson.se/blogg/
Vore jättesnällt om jag får det

Ha en fortsatt bra helg

e sa...

en mölnbobo: Antingen så har vi träffat mkt konstiga människor eller så är jag lättprovocerad :) Det viktiga är ju att man hittar en lösning som fungerar och det ska bli en intressant utmaning att få ihop det där med jobb och dagis. Har ni fått dagisplats?

Anonym sa...

Nää folk får göra som de vill och varför ska andra ens ifrågasätta ens val när det gäller föräldraledighet mm.. Jag är sååååå j**la trött på det så jag och mannen har slutat berätta hur vi gör och då blir folk än mer provocerade. Men... Sen finns det dem som tycker att det är en grej också att berätta att killen/ mannen är den som tar den mesta ledigheten eller går ned i tid och det gär mig också illamående (menar nu inte att du gör det så missförstå mig inte). Har t ex en i min närhet som menar att man strängt måste dela på ledigheten bara för att det ska bli mer jämnlikt och när jag då sa att: alla kanske inte har råd med det så svarade personen i fråga: "Ja fast jag tycker man får offra det för den goda sakens skull..." Suck. Kram från oss