söndag 9 november 2008

hur gör man?

Hur får man ihop det så man klarar av familj, jobb, kärlek, vänner? Familjen hinner jag inte med så mycket som jag vill. Det märks på sonens mammighet. På jobbet hinner jag inte det jag borde och vill. Ligger hela tiden efter. Kärleken skulle behöva lite omvårdnad. Eller snarare mycket. Och vänner - har jag några kvar? Träffade en förra veckan. Innan dess var det länge sedan jag träffade vänner. En av mina bästa vänner har jag inte pratat med på tre månader och inte träffat på sju. Vi bor i samma stad.

Eftersom jag inte hinner med något av mina fyra prioriterade områden så mycket som jag vill så kan jag inte prioritera bort något. Eller lägger jag kraft på en tidstjuv? Det är inte på egentid i alla fall.

Förutom detta gnäll så har jag haft en bra helg som har spenderats med storfamiljen och god mat. Men det gör att jag ligger ännu mer efter på punkt två till fyra.

9 kommentarer:

Yogamamma sa...

Det ständiga dilemmat sen jag själv fick barn. Men jag prioriterar dessvärre bort mina vänner, just nu, så länge jag går i skolan. Jag hinner inte annars.
Men sen försöker vi ordna tillställningar, typ brunch och glöggfest där vi bjuder in alla vänner så att vi kan träffa dem ibland i alla fall. Men det är fan inte lätt.
Jobbet prioriterar jag inte, jag jobbar mina sex timmar om dagen men sen är det inte något mer. Punkt slut. Min familj går före allt.
Men så vill jag ju ha lite egentid också.....
Ja, hur gör alla?

The Female Dinousaur sa...

Åh, vad jag känner igen mig. Trots att jag älskar mitt jobb, är det där prioriteten får stryka på foten. Håller med Yogamamma; familjen är viktigast. Men det känns inte så alltid. Man slits mellan en sån massa saker.

The Female Dinousaur sa...

B t w, jag vet inte om du har kvar din gamla hotmail-adress, men till den har jag i alla fall mailat...

deeped sa...

Vänner? Är det såna man kan köpa bredvid pastan på ICA? Blir liksom fast vid makaronerna jag...

Matilda sa...

Jag tror inte någon klarar av att hantera alla de bitarna och fördela tiden "rätt". Inte ens de superkvinnorna som intervjuas i tidningarna stup i kvarten. Jag tror att man lär sig lite med tiden hur det ska prioriteras, men det är svårt...
lycka till! :)

Camilla sa...

Jag håller med ovan tips och kommentarer. Mitt tips är att faktiskt se till att ringa och prata med dina vänner flera ggr i veckan det kan bara vara ett supersnabbt samtal men ibland gör det så mycket- Inte samma sak som att träffas men helt ok tycker jag, när tiden inte räcker till. Lycka till och var snäll mot dig själv. kram

e sa...

yogamamma: Jag förstår verkligen inte hur man gör. Dock så inser jag att jag nog tyvärr lätt prioriterar jobb före vänner. Inte så bra.

gamelmamman: Familjen är definitivt viktigast. Där finns det ingen konkurrens.

deeped: Jag står också och grottar vid makaronerna och kommer inte längre.

matilda: Tack. Ja, det är jättesvårt. Jag blir nästan provocerad av alla supermänniskor som i intervjuer hinner allt + räddar världen ;)

camilla: Det är ett bra tips. Bara ringa ett kort samtal. Nu blir det så sällan att jag känner att jag måste ha tid med ett lååååångt samtal. Kram.

Anonym sa...

Ja du... hur gör man? Jag brottas med samma saker jag med. Så svårt.

Kram,
AnnaSv

e sa...

annasv: Vi får meddela varandra om vi kommer på lösningen. Kram.