tisdag 19 augusti 2008

examen

Inskolningsdag fyra hade också gått bra. Sonen hade inte varit ledsen när han skulle sova men det hade tagit en stund. Idag var den stora dagen då sonen skulle vara på dagis och mannen gå till jobbet. Sonen hade fått kliva ur vagnen vid sandlådan och börja leka direkt. En av hans fröknar, den som jag har uppfattat av mannens redogörelser är den som mest tagit sig an sonen, hade suttit och lekt med honom. Mannen gav sonen en puss, sade hej då och vinkade och sonen vinkade tillbaka. Inte det mista ledsen. Vilan hade gått bra. Sonens fröken (även om de inte har egna inskolningsfröknar ser jag henne lite som det) hade suttit bredvid honom och sonen hade somnat på 10 minuter utan att gråta. när han vaknade var mannen där och sonen blev jätteglad.

Jag är så glad och lättad att det har gått så bra. Den stora examensdagen är dock imorgon för då inser han nog att mannen kommer gå därifrån. Även om det kommer ett bakslag så har vi ett bra utgångsläge eftersom vi nu vet att han gillar dagis. Han har verkligen växt med uppgiften.

5 kommentarer:

Att vara mamma sa...

Grattis, eller vad man ska säga! :) Härligt att han har funnit sig väl till rätta så snabbt och enkelt. Jag tänker precis som du angående eventuella kommande bakslag - att man har ett bra utgångsläge efter att starten har varit så lyckad.

Yogamamma sa...

men åh vad härligt, jag blir nästan lite avundsjuk, men kanske, kanske blir det så även för oss.

Anonym sa...

OCh här sitter vi med två febriga ungar efter en vecka på förskolan...

The Female Dinousaur sa...

Tror att barnens reaktion på förskola/dagis handlar mycket om hur man själv agerar. Jag och Liten Söt Sambo hade lite svårt att släppa i början, dröjde oss gärna kvar och tyckte inte att det kändes helt bra att gå därifrån. Självklart pejlar ungar detta snabbt som ögat min sin känsliga radar. De märker också snart att om de är lite ledsna, så stannar mamma eller pappa lite längre. När vi började vara mer glada och positiva till dagis, blev även hon det. Sen kom det alltid en tillbakagång direkt efter sommar och semestrar, såklart.
Hoppas det har fortsatt att gå bra!

e sa...

att vara mamma: Tack, det är jätteskönt och det fortsätter på samma sätt. Skönt att det gått så bra för er också.

yogamamma: Det är klart det kommer bli så för er också, ni är ju i princip där nu. Hon tänker bara efter lite er lilla tjej.

kaffeflickan: Typiskt. Bakteriefloran på dagis är onekligen en utmaning...

gammelmamman: Jag tror det var jättebra för sonen att mannen skolade in. Eftersom han varit hemma sedan årsskiftet så är han coolar med sonen än vad jag är.