söndag 3 augusti 2008

fyra dagar

Så lång tid ska det ta att skola in sonen på dagis är det tänkt. Fyra dagar. Jag tycker det verkar kort. Någon som har erfarenhet eller vet någon annan som kört intensivinskolning? Vi verkar inte ha något val och jag förutsätter att om det inte fungerar så får man ha längre inskolning. Men spontant känns fyra dagar väldigt kort för en så stor omställning. Som det verkar nu kan jag inte vara med på informationsmötet inför inskolningen heller. Det är visserligen inte jag som skolar in men det hade ändå känts bra att få ställa frågor direkt kring metoden. Eller så är det bättre att jag håller mig borta, jag kan bli lite envis ibland...

7 kommentarer:

Att vara mamma sa...

Fyra dagars inskolning? Det har jag aldrig hört talas om. Låter märkligt. Tycker som du att det är en kort tid. Men du kan nog förutsätta att inskolningen förlängs om de fyra dagarna inte räcker för din son. Men det går nog fint. Är det denna veckan inskolningen börjar?

Camilla sa...

Vi hade 10 dagar, det tyckte jag nog var lite i längsta laget. 1 vecka hade nog räckt för oss. Lycka till, det kommer med all säkerhet gå jättebra och behöver din son några extra dagar då får du bara kräva det. Men som sagt han kommer säkert att ha jättekul! Se till att fråga och prata mycket med hans inskolningsfröken så du får en god uppfattning av hur det går.

Det Mörka Hotet sa...

Vi hade också 10 dagar gällande döttrarna. 4 dagar låter väl kort, men jag antar att de gör en individuell bedömning.

Anonym sa...

Jag har bara hört talas om intensivinskolning för syskon. Som redan känner till dagis.

Fast å andra sidan, det kan gå hur snabbt och bra som helst för vissa barn och jag är övertygad om att de förlänger inskolningen om ni skulle behöva det.

Någon sa att man har långa inskolningar mycket för föräldrarnas skull, och det är väl ett lika bra skäl som vilket annat. =)

Lycka till!

Kram,
AnnaSv

The Female Dinousaur sa...

Jag tror mig minnas att vi hade inskolning i nästan 10 dagar. Korta perioder med föräldrarna första dagen/dagarna, och därefter successivt längre perioder utan mamma och/eller pappa närvarande. Tycker det kändes bra, även om det tog ganska lång tid innan dottern accepterade dagis fullt ut. Det var mycket gråt vid grinden första tiden, och tiden direkt efter sommarsemester... *minns och blir lite tårögd själv*

Yogamamma sa...

Vi har tio dagars inskolning. De första fem är schemalagda och sedan handlar det om hur det går.
Fyra dagar vet jag att de har på min svägerskas jobb. De jobbar med intensivinskolning, fyra dagar, 9-15. Låter jäkligt tufft tycker jag, men hon påstår att det funkar finfint.

e sa...

att bli mamma: Vi börjar den här veckan. Ska bli spännande. Jag förutsätter också att det förlängs om det behövs men det känns inte som ett optimalt utgångsläge med fyra dagar.

camilla: Ja, tio dagar hade kanske varit långt. Jag tror det handlar om att vi varit så mentalt inställda på tio dagar och blev så förvånade när det bara är fyra. Det är dock infomöte om metoden som jag hoppas kunna gå på.

det mörka hotet: Tio dagar verkar vara det vanligaste. Hoppas också de gör en individuell bedömning. Men i min värld så tar man i lite i början och kortar om det går. Men tvärt om fungerar säkert det också.

annasv: Mmmm det är nog för föräldrarnas skull också. Jag var helt inställd på tio dagar, kankse därför jag reagear så starkt mot att det är så kort.

gammelmamman: Det är gråt vid lämning jag är orolig för (och att inte sonen ska trivas alls förstås). Hur 17 ska man kunna lämna sitt barn när det gråter.

yogamamma: Skönt att höra "öronvittnesskildring" på att det fungerar. Har inte hört talas om någon som haft så här kort inskolning. Vi kommer ha så långa dagar som det är på din svägerskas jobb, jag tycker det verkar tufft för en liten kille att börja så.