tisdag 12 augusti 2008

återvinning

Ofta tycker jag det är kul att shoppa. Tyvärr också onödiga saker som jag inte behöver. Och så ibland så inser jag att det är dumt att överkonsumera. Man kan åternavända gamla saker. Så istället för att köpa en ny spis till sonen (som älskar att laga mat och mata föräldrar, dockor och mjukdjur) så lekar han nu med min gamla Micki-spis från 70-talet. Den är inte lika färgglad som de nya. Lite nött och sliten, repor på plattorna tex. Men den går att ställa in på både "chokladbollar" och "nöt vilt stek" (ja, det är särskrivet). Bara en sådan sak!

När jag ändå var i återvinningstagen så befride jag mina föräldrar från en bunt med kökshanddukar. Gamla fina vita och röda kökshanddukar med initialer broderade av kvinnor i generationer bakåt, min farmor och min mormors moster. De är som konstverk.

3 kommentarer:

Yogamamma sa...

men det där är ju helt rätt trend -återvinning rules!

Anonym sa...

Svar: Jag läser också hellre, men tjusningen med ljudböcker är ju just att man kan lyssna när man inte kan läsa, t.ex. när man kör bil eller städar.

e sa...

yogamamma: Du har rätt. Återvinning är kanon. Billigt och miljösmart :)

struntlillstrumpa: Hm, jag kanske ska testa igen då vid rätt tillfälle.