tisdag 23 oktober 2007

läst: I skuggan av ett brott

I skuggan av ett brott av Helena Henschen
Boken bygger på en sann historia, de von Sydowska morden, som ägde rum i författarinnans familj. Om man skriver en bok baserad på verkliga händelser så ställer det lite större krav på författaren. Det blir ju ofta per automatik lite mer spännande när det är något som hänt på riktigt. Jag tycker boken är ok men inte mer. Bristen på källor gör att författaren broderar ut historien utifrån sina egna teorier. Irriterar mig på att det inte framgår riktigt tydligt när det är fiktion och när det faktiskt bygger helt på autentisk dokumentation.

2 kommentarer:

Att vara mamma sa...

Jag tyckte att den boken var fantastiskt bra! Men jag läste den nog med en annan blick än du, jag köpte att den är en dokumentärroman som är klassad som skönlitteratur och inte som biografi. Men jag förstår din invändning.

e sa...

att bli mamma: Jag hade nog kunnat acceptera det om hon helt utelämnat hänvisningar till polisprotokoll etc. Dessutom så jämför jag hela tiden med Lena Einhorns böcker och de är väldigt källtrogna. Vilket iofs inte har gått i det här fallet eftersom det inte finns så många källor...