tisdag 18 mars 2008

bokresa - bokfemman

Temat är främmande kulturer/resa med böcker. Hade varit enklare om man fått lägga med tidsresor också men det blir en lista ändå.

The Crow Road, Iain Banks - Den är så otroligt mycket Skottland, kombinationen av det lite slitna Glasgow och mäktiga slott.
Midnight in the Garden of Good and Evil, John Berndt - Jag vet inte om allt i Savannah är så sympatiskt men Berndt gör platsen otroligt levande och lockande.
Seven Years in Tibet, Heinrich Harrer - Kanske lite fusk eftersom det definitivt inte är skönliteratur men jag vill ändå ta med den. Jag kommer skriva mer om den senare men det är en varm och levande skildring av Tibet.
Sjöfartsnytt, E Annie Proulx - Jag tror jag dras till lite miserabla platser när jag läser men det här var faktiskt första gången jag kände någon som helst längtan till norra amerika.
When I Lived in Modern Times, Linda Grant - Lite mer fusk för det är samtidigt en tidsresa till 1940-talet men framför allt så gav det en intressant bild av Israel.

Inga kommentarer: