lördag 15 mars 2008

nutida - bokfemman

Förra året hittade jag Bokfemman och roade mig med att göra flera stycken. Sedan kom jag av mig. Nu har Malin bestämt sig för att snart lägga ner Bokfemman så jag tänkte passa på att vara med någon gång till. Temat för veckans Bokfemma är svensk samtidsroman. Jag har slirat lite på årtalet men i övrigt försöker jag hålla mig till kriterierna som du hittar här.

Bitterfittan, Maria Sveland - Mer samtid blir det inte för mig. Av en massa skäl.
Den som vässar vargars tänder, Carina Rydberg - En otroligt obehaglig bok. Jag var lite besviken på den men den får ändå kvala in på den här topplistan eftersom minnet av den är bättre än den direkta läsupplevelsen.
Ett öga rött, Jonas Hassen Khemiri - En fantastisk bok som jag älskade, både språk och handling.
Jaktsäsong, Mats Strandberg - Inte en av de bästa böcker jag läst men bra chic-lit och som samtidsskildring så tycker jag den tillför något. Och annars skulle jag aldrig få ihop fem böcker :)
Låt den rätte komma in, John Ajvide Lindqvist - Jag har ju flera gånger hyllat hans böcker. Den här är så mycket mer samhällsskildring än skräckroman tycker jag.

Inga kommentarer: