söndag 16 mars 2008

tibet

Det finns många oroshärdar i världen och det är alltid lika hemskt. Men det brukar vara ganska enkelt att ändå koppla bort det när man inte orkar ta in mer. Nu kan jag inte. Jag slukar information från BBC, CNN, Lonely Planets Thorn Tree etc. Och jag tycker det är så otroligt sorgligt. Jag är ledsen och förbannad. Kanske blir det extra starkt för att jag precis är i slutet av min bok och läser om Kinas invasion av Tibet. Men allra mest är det för att jag är otroligt förälskad i landet och folket och tycker det är sorgligt att tibetanerna blir allt mer undanträngda i sitt eget land. När man är där är det så tydligt hur begränsad deras tillvaro är. Redan innan de senaste händelserna.

Jag har svårt att acceptera argumenten för OS i Kina. Att det skulle ge oss möjlighet att påverka. Att det skulle öppna upp Kina mer. Det som händer i Tibet bevisar motsatsen. Tibet är stängt, utlänningar får inte resa in, tibetanska mobiltelefoner verkar inte fungera och information både på tv och internet censureras. Det är nu förespråkarna för OS i Kina borde agera och visa hur Kina kan påverkas för att respektera mänskliga rättigheter. Jag tror det när jag ser det.

Inga kommentarer: