torsdag 24 juli 2008

arbetskraftsinvandring

Finns det inga svenska arborister? Alla jag har stött på har varit engelsktalande. Idag fick jag min teori om att det inte finns en enda svensk arborist styrkt ännu en gång. Passerade lite trädpiffning och spetsade öronen. Jajamen, engelska. Troligen irländare. Möjligen skottar. Och de var inte från samma firma som de jag stötte på sist. Jag förstår att det inte är en jättestor arbetsmarknad men jag undrar lite hur det fungerar. Säsongsjobbar arborister? Reser runt i Europa och klipper träd när det är säsong. Eller finns det bara arboristutbildning i Storbritanninen och på Irland? Sådant här kan jag klura på länge. Någon som har svaret?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, nä jag har inget svar men jag kan oxå klura på sådant där. =)

Hoppas någon vet.

Kram,
AnnaSv

Anonym sa...

Fast min pappas frus bror är utbildad och han är svensk men jag vet att de flesta är engelsmän. Skumt!! Får googla på det.

e sa...

annasv: Visst kan man undra så man blir galen ;)

issevisse: Aha! Ännu ett bevis på att det åtminstone nästan bara finns engelsktalande arborister. Men varför, varför, varför?

Anonym sa...

Den jag känner till här i byn är från Danmark :-)