lördag 12 juli 2008

läst: Black Girl, White Girl

Black Girl, White Girl av Joyce Carol Oates
Det här är en av mina absoluta favoritförfattare. Och en av hennes bättre böcker. Det är några få som jag har tyckt är sådär. Den här är bra. Inte i klass med The Falls och We were the Mulvaneys - men nästan. Som vanligt så är det en njutning att se karaktärerna målas upp. I den här boken tycker jag Oates har fångat spänningen mellan svart och vitt mycket bättre än i Because it is bitter, and because it is my heart. I Black Girl, White Girl är konflikten på ett plan mer uppenbar samtidigt som den förstärks av att vara något annat än just det uppenbara.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har bara läst Blonde av henne, men den blev direkt en favorit!

Anonym sa...

Hur är sommaren?

e sa...

struntlillstrumpa: Blonde har jag fortfarande inte gett mig på. Ska definitivt göra det.

issevisse: För kort :( Men skön :)