lördag 26 juli 2008

återbesök i repris

Outhärdligt varmt. Ja faktiskt, jag tycker det är jobbigt när det är så här varmt. Sonen tycker också det är jobbigt och då blir det ännu jobbigare. Förra året gjorde vi en mycket lyckad tur till lärdomsstaden och vi kände att idag kunde vara en bra dag för en repris. Dessutom så blåser det ju alltid motvind där. Alltid. Det kom vi minsann ihåg från studenttiden.

Det blåste inte motvind idag. Det blåste inte alls. Dagen blev dock ganska lyckad ändå även om vi inte tog oss iväg till vare sig domkyrka, universitet eller bibliotek. Sonen åt sin första barnbox på hamburgerställe (utan dressing och pommes och med kranvatten). Jag som sagt att vi aldrig skulle göra det. Man säger så mycket. Sedan ägnade vi oss åt lite shopping på luftkonditionerade butiker med mycket golvyta där sonen kunde springa. Vi shoppade/passade sonen i skift. Båda var konstant lite stressade vilket resulterade i att vi inte var helt medvetna om vad vi egentligen köpte. Efter att ha inventerat mina kassar så har jag köpt ett par väl utprovade skor att promenera till jobbet i, en Dagmartopp (ser inte mkt ut för världen på bilden men den har djup urringning bak som funkar med bh och lite tyll i ringingen plus snyggt rynk bak) samt en svart bas-kavaj från Day. Kläderna på tok-rea. Dessutom stresshoppade jag två böcker på fanatastiskt bra Uppsala English Bookshop.

Till alla som tänkt sig åka till lärdomsstaden så måste jag rekommendera Rodeo på Stora Torget, bra urval av kläder och otroligt trevlig (och barnkär) personal samt fiket Barrista som ligger på samma ställe som Designtorget och Stuk. Bra kaffe, trevlig personal och det mesta är fair trade.

Nu är det skönt att vara hemma. Sonen har duschat två gånger eftersom det är så kul. Efter en nattning på 1,5 timme (funkar dåligt när det är varmt) så sover sonen med blöjrumpan i vädret. Mannen och jag ska titta på Vita huset och äta choklad.

4 kommentarer:

Att vara mamma sa...

Blev han förtjust, sonen? I barnboxen med hamburgare alltså. Dagmartoppen ser snygg ut. Den där chokladen verkar god, blev nyfiken på den förra gången du skrev om den. Jag är galen i choklad. Men nu ska jag i alla fall få chokladglass, Ben & Jerry. Lyckades natta dottern på en kvart, förvånansvärt nu när det är så äckelvarmt.

Anonym sa...

Jag tycker oxå att det är lite jobbigt med värmen. Barnen också...

åter rätt kul med tripp till Uppsala, det var länge sedan jag var där nu.

Kram,
AnnaSv

Yogamamma sa...

Det där hamburgerstället ja. Vi som så ivrigt hållt Signe därifrån. Och så visade det sig att hennes gudfar varit där med henne och låtit henne smaka både hamburgare och pommes. Jag blir TOKIG!
Men er barnmeny lät mer hälsosam.

e sa...

att bli mamma: Sonen tyckte mest det var festligt att alla åt med händerna och att han fick en ballong. Annars var han inte särskilt imponerad vilket jag tyckte var skönt. Chokladen är fantastisk. De flesta etablerade belgiska märken är säkert bra men jag föll för Neuhaus för många år sedan och älskar att stå och välja i deras butik. Tyvärr, eller tur, så finns de inte i Sverige. Låter skönt med lyckad nattning och lite egentid med glass.

annasv: Uppsala är alltid trevligt. Dina barn kanske är tillräckligt stora för Pelle Svanslös-promenderna. Om de fortfarande finns. Men välj en dag när det faktiskt blåser lite :)

yogamamma: Jag har verkligen sagt att sonen inte skulle få barnmeny i första taget men så var det en smidig lösning och så satt vi plötsligt där. Dock inte McD utan Max (McD äter jag i princip bara om jag är gravid och är panikhungrig) inte för att det är bättre egentligen men det känns bättre. Dessutom blev sonen inte ordentligt mätt utan tryckte nästan två bananer till mellis...

Knasigt att ta med någon annans barn till McD edy utan att fråga kan jag tycka.