lördag 11 oktober 2008

gubbar

För några dagar sedan råkade jag ut för en gubbe. En sådan där lilla-gumman-klapp-på-huvudet-gubbe. Åldersmässigt var han nog inte gubbe men mentalt. Situationen var lätt absurd. Han hade gjort fel, rejält fel. Jag konfronterade honom och gav min syn på saken. Resultatet blev att han förklarade för mig hur mitt jobb fungerar. Eftersom jag hade gått in i samtalet med inställningen att jag skulle vara rak och tydlig men inte förbannad och sätta dit honom så blev jag så paff att jag nästan kom av mig när han började med sitt lilla-gumman-så-här-funkar-ditt-jobb snack.

Jag kan inte riktigt hantera sådana situationer för jag har tack och lov varit ganska förskonad. Det har hänt väldigt få gånger att jag har råkat ut för personer som inte respekterar mig för min yrkeskunskap utan istället tar till lilla-gumman retoriken. I sådana lägen vill jag (förutom göra något olämpligt) hylla alla de personer som jag mött i yrkeslivet som fokuserat på kompetens och person istället för ålder och kön. Och de är många. Jag har haft många manliga chefer och jag inser nu hur fantastiskt bra de har varit och att de aldrig har brytt sig om kön utan bara kompetens. Och jag inser att jag kanske har haft tur. Att det finns fler "gubbar" med skev attityd än vad jag har trott.

Inga kommentarer: