fredag 21 september 2007

bladvändare - bokfemman

Veckans bokfemma är page-turners. Böcker man inte kan lägga ifrån sig. Det är en underbar känsla att låta sig uppslukas av en bok. Mina topp fem är:

The Crow Road, Iain Banks - Har varit med tidigare. Banks sätt att skriva, humorn och den fantastiska historien. Har läst om boken och sett tv-serien två gånger och kan tänka mig att läsa om den igen.
The curious incident with the dog in the night time, Mark Haddon - Rolig, spännande, underfundig och varm. Läste den på en pub i London, första kvällen på en länge efterlängtad Englandsresa, stämningen var ytterst gynnsam för att göra den till en page-turner.
Den hemliga historien, Donna Tartt - Jag var helt inne i den och kan fortfarande, många år senare, längta efter att läsa om den.
Låt den rätte komma in, John Ajvide Lindqvist - Jag har aldrig tidigare blivit så positivt överraskad av en bok. Mer om vad jag tyckte här.
Millenium-trilogin, Stieg Larsson - Har en känsla av att den kan komma att dyka upp på fler listor...

4 kommentarer:

Yogamamma sa...

jag säger bara som du - den hemliga historien är alldeles, alldeles fantastisk. Min favvobok. Alla kategorier.
Och så håller jag med, bokfemman är knark :)
Tack för alla fina och flitiga inlägg på min sida :)

e sa...

act as if: Den hemliga historien är verkligen magisk. Blev tyvärr besviken på hennes andra bok (Den lilla vännen - ??) så den har jag förträngt och minns bara Den hemliga historien.

Att vara mamma sa...

Håller med dig om Tartt, Lindqvist och Larsson, de andra två har jag inte läst. Precis som du blev jag oerhört positivt överraskad av Låt den rätte komma in och är glad att jag inte lät mig avskräckas av ordet vampyrer när jag först hörde talas om boken och kände mig skeptisk. Jag älskade den och minns att jag rekommenderade den till alla jag träffade efter att jag hade läst den.

e sa...

att bli mamma: Visst är det onödigt att Låt den rätte beskrivs som en skräckis! Den är ju så otroligt mycket mer. Tror många har missat den pga vampyrerna.