lördag 1 september 2007

vemod

Vet inte om det är för att jag är trött. Eller om det beror på musiken jag lyssnat på. Eller för att jag letat flygbiljetter. Eller för att jag som alltid identifierat mig med mitt jobb plötsligt saknar ett sammanhang. Men jag känner mig så vemodig. Och jag vill bara resa långt bort. När jag blundar känner jag rökelselukten och hör mumlet av bönerna vid koran runt Jokhang. Ser stjärnhimlen och hör kamelerna i Gobi. Och jag längtar dit. Vemodet är en inte helt oangenäm känsla. Men så snusar jag på sonens huvud och känner att jag är världens lyckligaste människa. Och vet att jag inte vill vara någon annanstans.

3 kommentarer:

Det Mörka Hotet sa...

Fantastiskt bra skrivet, tack!

Och visst är det så, man sitter och funderar och drömmer sig bort men hjärtat förblir hos de man älskar mest. Precis som det skall vara!


DMH/Samuel

Anonym sa...

Egentligen behöver man inte resa långt, rökelselukt och koran kan man nog hitta nära torget, varje coop säljer numera ryska soppor och turkisk godis.. Man kan ha ganska roligt hemma också ;)

e sa...

samuel: Tack. Visst är det skönt att inse att man faktiskt är lycklig hemma.

hannele: Det har du helt rätt i. Men det finns en tjusning i att inte lockas tillbaka till vardagen allt för snabbt. Fast just nu gillar jag min vardag.