onsdag 5 september 2007

chic-lit

Temat för veckans bokfemma är chic-lit. Först tänkte jag att "jag läser inte chic-lit". Men det gör jag ju visst. Däremot har jag bara läst en Marian Keyes. Och den gillade jag inte.

Exes anonymous, Lauren Henderson - Tjej i London lämnad av kille i NY. Startar självhjälpsgrupp för dumpade. Mycket rolig och välskriven.

The Devil Wears Prada, Lauren Weisberger - Behöver knappast någon närmare introduktion...

Hunting Unicorns, Bella Pollen - Två brittiska överklassbröder och en amerikansk, kvinnlig journalist som ska göra ett reportage om dem. Lite osäker på om den kvalar in som chic-lit men jag tyckte den var riktigt bra. Passar extra bra om man gillar brittisk landsbygd och torr engelsk humor.

Jaktsäsong, Mats Strandberg - En frisk fläkt i genren. Har skrivit mer om den här.

Ralph´s Party, Lisa Jewell - Handlar om några grannar i ett hus i London. Jewell skriver riktigt bra och underhållande. Det här är hennes bästa men man kan alltid ta till en Jewell om man vill läsa något trevligt.

2 kommentarer:

Superquinnan sa...

Jag gillade Jaktsäsong.. Vill läsa hans andra bok med.. eller var det den som kom först?? Hette den bekantas bekanta?? Hmm...

e sa...

superquinnan: Japp Bekantas bekanta är tvåan. Kom nån gång i slutet på sommaren tror jag. Jag vill också läsa den. Men väntar tills den kommer i pocket.