måndag 29 december 2008

läst: Belfast Confidential

Belfast Confidential av Colin Bateman
Det var länge sedan jag läste något av Bateman men har faktiskt läst det mesta, utom det som givits ut de senaste åren. Hans första böcker Divorcing Jack och Cycle of Violence minns jag som fantastiskt bra. De är lättlästa deckare med mycket ironi och humor som utspelar sig på Nord Irland. Mycket av det som gör böckerna speciella var konflikten. När Bateman började skriva om andra miljöer så blev det inte lika bra. Belfast Confidential är tillbaka på hemmaplan och är definitivt mycket bättre om än inte riktigt i klass med de första. Några av huvudpersonen Dan Starkeys mindre sympatiska karaktärsdrag har irriterande nog förstärkts men tempot är tillbaka. Jag tyckte inte språket var lika kul som tidigare men det kan bero på att jag har tappat lite av min engelska och missar en del. Den kommer inte att lämna några bestående minnen men det är en trevlig läsupplevelse som tjänar på att mer eller mindre sträckläsas.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej där. Tack för tankar. God fortsättning på dig och familjen. Och som alltid, underhållande att läsa dína recensioner.

e sa...

kaffeflickan: Kul att se dig igen. Gott nytt!