söndag 7 december 2008

brevskörd

Under året så har vi varje månad skänkt pengar till olika organisationer. Nu när julen närmar sig syns det på dörrmattan. Massor av brev från olika organisationer. Jag vill inte ha de breven. Jag vill inte att mina pengar går till att be om nya pengar. Samtidigt förstår jag dilemmat. De måste påminna för att få mer pengar. Några organisationer har vi skänkt till vid flera tillfällen (tex Barncancerfonden och Läkare utan gränser) men oftast så har vi bytt varje månad. Jag inser att det vore bättre om vi var konsekventa och valde samma organisation varje månad, det minskar tex administrationskostnaderna. Men jag kan faktiskt inte välja så vi fortsätter nog som vi har gjort i år men eventuellt med ett försök att välja ut två eller tre organisationer som vi fokuserar på. Det är svårt att göra rätt.

4 kommentarer:

Yogamamma sa...

Jag känner igen det där. Vi har ju gjort samma sak. Och det känns jobbigt varje gång de där breven. Dels för att de tigger om mer pengar och triggar mitt samvete och dels för att jag lägger dem i återvinningen direkt.
Jag har dock märkt att om jag skänt pengar direkt via hemsida (som jag gjort till tex Friends, så har jag inte fått brev, men det kanske bara är en tillfällighet)

e sa...

yogamamma: Jag har gått direkt via hemsidor på alla men det verkar inte hjälpa.

Camilla sa...

Jag har haft en organisation nu i mer än ett år. Nu vill jag byta till barncancerfonden eftersom det känns så nära. Sen om några år kanske jag byet igen. Ja så har jag gjort. Kram till er båda ni e fina!

e sa...

camilla: Det är nog smartast att göra som du, bara ha en oraganisation. Men det är svårt att välja.