fredag 6 juli 2007

på spaning i norrland I: väderkvarnar

Utifrån mina förhållandevis blygsamma erfarenheter av villaträdgårdar så vågar jag mig ändå på en generalisering. (Jag älskar generaliseringar.) Man pyntar mer i Norrland. Var och varannan trädgård har rabatter, belysning, små dammar, stenformationer osv. Massor av puttinuttigt pynt. Gamla mjölkpallar med blommor, gamla lyktor och allt möjligt fint man samlat på sig pryder vägkanterna. Det ger en känsla av att grannarna försöker överträffa varandra. Inget av detta är dock särskilt konstigt egentligen. Det som är anmärkningsvärt är väderkvarnarna. På en vecka har jag sett fler prydnadsväderkvarnar än vad jag har sett sammantaget under hela mitt liv. Det verkar som att alla bara måste ha en väderkvarn i sin trädgård. Den mest avancerade hade guldfärgade vingar. Varför denna vurm för väderkvarnar? Vill norrlänningar i hemlighet hellre bo på Öland?

Inga kommentarer: