lördag 7 juli 2007

på spaning i norrland II: parisare

Jag har lite naivt trott att en parisare är en person bosatt i Paris. Någonstans långt bak i minnet har jag också för mig att en parisare kan vara en kaka som min mormor brukade baka, och möjligen en smörgås med köttfärs på. Allt detta är nog rätt men jag har nu fått lära mig att parisare även går att få på snabbmatsställen. I alla fall i Norrland. En parisare är ett hamburgerbröd med en gigantisk skiva centimetertjock korv av falu-typ, ketchup, senap och bostongurka. Det är faktiskt ganska gott. Men under och efter min första parisarmåltid så överanvände jag ordet märkligt. För det är en ganska märklig rätt. Men ganska god. På ett märkligt sätt.

3 kommentarer:

Frida sa...

låter mycket märligt indeed!

e sa...

frida: Märkligt var ordet.

Anonym sa...

En sådan serverades i Malmö på femtiotalet redan i ett gatukök vid Södertull.. Medisterkorv var det i den.