lördag 24 november 2007

glasspolicy

Besökte ett dagis där sonen står i kö. Allt verkade bra. Jag frågade hur de brukar göra med godis, glass etc. "Barnen får absolut inte godis" sade den verksamhetsansvariga. Toppen hann jag tänka innan hon fortsatte. "Men vi äter glass varje fredag." "Oj, det var ofta", konstaterade jag. Hon menade att man får dra ner på sånt hemma istället. Vi gick vidare och pratade om annat.

När jag kom hem blev jag riktigt irriterad. Jag tycker det är idiotiskt att ge små barn glass på dagis varje fredag. Vår ambition är att sonen inte ska ha smakat vare sig glass eller godis när han börjar dagis. Han har inga syskon alltså är det inte orimligt att genomföra. Det handlar inte om att han aldrig ska få sötsaker men om det går så vill vi inte att han börjar för tidigt. Och när han väl börjar äta godis etc så ska det inte vara i några stora mängder och förknippat med något festligt. Inte varje vecka på dagis.

Jag kanske överreagerar men jag vill inte att dagis ska bestämma när min son ska börja äta glass. För så blir det. Om alla andra barn äter glass så vill jag inte att han ska vara killen med de knasiga föräldrarna som inte låter honom äta glass. Å andra sidan så verkar vi inte få plats på det dagiset så vi slipper kanske problemet. Om det inte serveras glass på alla dagis i kommunen.

6 kommentarer:

Yogamamma sa...

det där är ju skitsvårt. Jag vill inte heller att Signe ska äta en massa skitmat. Blir verkligen till att fråga runt på de dagis vi valt. Usch. Jobbigt.

deeped sa...

Men herregud...
Glass är knappast någon "skitmat". Det här låter fan som värsta curlingdiskussionen... Ni bor i Stockholm - barnen får i sig så jäkla mycket bly att de antagligen väger mer än andra barn bara på grund av det...

e sa...

act as if: Japp, det är skitsvårt. I vår stadsdel är det många barn och få dagisplatser så vi får nog ta den plats vi får. Med eller utan glass.

deep.ed: Jag tycker det är onödigt att 1,5-åringar äter glass varje vecka. Någon gång ibland, tex vid födelsedagar, absolut men inte regelbundet. Curling eller inte jag tycker en sådan sak är upp till oss föräldrar och inte till dagis.

Anna sa...

Jag har tänkt precis som du, vi tänker undvika godis och glass till Melvin så länge som möjligt, tids nog blir han fullt medveten om att det finns och då får han smaka då. Jag tycker det är okej om dagis serverar glass när någon fyller år men inte varje fredag. Iofs när jag tänker efter kan det ju bli 4ggr på en vecka om många barn fyller nästan samtidigt *S* men jag hoppas du förstår vad jag menar, glass när det är fest är okej (när de väl redan upptäckt det).

e sa...

en mölnbobo: Jag håller helt med, såsmåningom så blir de medvetna om glass och godis men man behöver inte börja när de är 1,5 år.

Malte sa...

Skräpmatens "tomma kalorier" ger en mättnadskänsla utan att ge bidrag till material för kroppens celler att växa av. Speciellt de små behöver näringsriktiga kalorier. Proportionellt sett ger en glass mycket kalorier för ett litet barn jämfört med en vuxen. Från vårt dagis kom barnen och visade att man kan frysa in en bit banan som man stuckit in en glasspinne i.