måndag 5 november 2007

irl - bokfemman

På grund av bestyr i verkligheten är jag lite sen med bokfemman för vecka 44. Eftersom den handlar om vilka böcker man vill hoppa in i och uppleva irl så känns det dock välbehövligt att göra den nu.
The Crow Road, Iain Banks - Skotska slott. Lite övernaturlighet. Regn. Ett mysterium att lösa.
Fröknarna von Phalen, Agnes von Krusentjerna - Stockholm under tidigt 1900-tal. Resa till ett galet och dekadent Berlin precis före kriget. Otroligt spännande.
Harry Potter, JK Rowling - Det är en oemotståndlig tanke att få vara elev på Hogwarts, strosa i Diagon Alley. Kunna trolla. För det skulle jag självklart kunna.
Lord of the Rings, J.R.R Tolkien - Men bara hos hoberna och kanske hos alverna också.
Thursday Next, Jasper Fford - Blir väldigt meta. En värld där böcker är så centralt att det finns litteraturdetektiver. Och där man går in och ut ur böcker. Mammutar på gatorna. Och dronter.

2 kommentarer:

Matilda sa...

När jag var yngre ville jag altid hoppa in i Gunilla Ambjörnssons böcker som handlade om barn som reste i tiden. De var så mysiga. En av dem filmatiserades, den om slottet Silvercrona. Fast det förstör lite charmen när de filmatiseras, då är det svårt att skapa sig en egen mental bild utav hur alla karaktärer och miljöer ser ut

e sa...

matilda: Håller med om att det kan förstöra charmen, ibland funkar böcker på film och ibland inte alls. Harry Potter var ganska likt hur jag föreställt mig det när jag läste. Men tyvärr så är det ju sällan det stämmer med ens egen bild.