torsdag 17 maj 2007

Läst: Handelsresande i liv

Handelsresande i liv: Om vilja och vankelmod i krigets skugga, Lena Einhorn

Handling: Mitt under brinnande krig förbereder den judiske flyktingen Gilel Storch sin resa från Stockholm till Berlin för att förhandla med Reichsführer Heinrich Himmler om räddandet av judar. I Stockholm förs ett hittills nästan okänt spel bakom kulisserna som går ut på att försöka rädda de liv som kanske ändå kan räddas ur Hitlers förintelseläger.

Kommentar: Ett mycket gripande och spännande dokument över Sveriges och enskilda individers roll under andra världskriget. Boken är inte lika gripande som Ninas resa vilket till stor del beror på att den inte blir lika personlig men den är välskriven och ger en inblick i vad som hände i Stockholm under 1940-talet.

Betyg: 4/5

2 kommentarer:

Anna sa...

Du har lagt upp nya inlägg som inte går att kommentera så jag skriver här istället.

Jag har också slutat åka in till stan och handla, jag blir så stressad. Jag är inte mycket för shopping alls nu, inte till mig själv, barnkläder kan jag ju hitta i Södertälje. Skärholmen är rätt bra också, allt på ett ställe, sånt gillar vi.

Trevlig helg

e sa...

Mysko, undrar hur jag lyckats inaktivera kommentarerna? Hade inte märkt det själv heller. Nu är det fixat.

Visst är det skönt med allt på ett ställe :)

Hoppas du också får en skön helg!