torsdag 17 maj 2007

hackad persilja?!

I Kitchen Confidential ger författaren/kocken Anthony Bourdain några tips på hur man lagar mat som proffsen. Bland de ingredienser han tipsar om som hemliga trick för att verkligen lyckas finns schalottenlök, smör och finhackad persilja?! Att schalottenlök är gott och allt blir bättre med smör är väl ingen hemlighet. Men hackad persilja?! Är inte det ett skämt. Jag har alltid tyckt att det är så jönsigt att varenda resataurang måste garnera sin mat med persilja - vare sig det passar i smaken eller inte. Men nu när jag tänker efter så kan jag dessutom inte komma på några restauranger som deressar tallrikarna med persilja längre. Boken har visserligen några år på nacken. Jag hoppas vi för alltid är befriade från persiljan på tallriken.

En fundering. På baksidan av boken står att en film, baserad på boken, med bla Brad Pitt är under produktion. Det blev väl aldrig något? Eller har jag helt missat den?

Inga kommentarer: