torsdag 17 januari 2008

jobbsamvete

Tidigare, innan föräldraledigheten, så jobbade jag mycket. Väldigt mycket. För mycket. Men jag älskade att jobba. Och jag älskar det forfarande. Jag är fantastiskt priviligerad som tycker om mitt jobb. Nu har jag börjat ett nytt jobb. Och jag har ett nytt liv. Helst vill jag mysa med sonen på morgonen och jag vill absolut hinna hem till middag. Det betyder att jag i princip aldrig är på plats först och att jag går före de flesta. Visst kommer jag jobba några timmar på kvällen men jag får ändå dåligt samvete. Jag lämnar folk i sticket. Jag försöker intala mig att jag har gjort mina hundår. Jag har jobbat kvällar, helger, semestrar. Men inte på det här jobbet. Jag tror ingen dömer mig så länge jag gör det jag ska och gör det bra. Men jag dömer mig själv. Jag måste tänka om och släppa på jobbsamvetet men det är svårt.

3 kommentarer:

Camilla sa...

Usch, jag känner igen det där men som du själv skriver, så är det nog ingen annan som dömer dig än du. Fortsätt att njuta av ditt jobb, tänk på att det är inte hur många timmar som du är på ditt jobb som räknas, utan hur väl du gör det! Hoppas att du får en jätteskön helg. ( visst är det underbart att helt plötsligt bry sig om att det är helg)

Anonym sa...

Det är så lätt att hamna i en ond cirkel när det gäller det där... man får dåligt samvete över att man gör/är för lite på jobbet och så får man dåligt samvete över att man inte är tillräckligt mycket med barnen/mannen. Och så får man dåligt samvete över att man inte hinner städa eller umgås med vänner.

Jag har lagt min ambitionsnivå på en MYCKET låg nivå numera. Det mår jag bättre av. Dåligt samvete mår jag bara sämre av.

Lycka till!

Kram,
AnnaSv

e sa...

camilla: Ja, det är nog som du skriver det är inte timmarna som räknas. Men ibland känns det så. Det är iaf grymt skönt med helg på riktigt till skillnad från när jag gick hemma hela dagarna.

annasv: Skönt att du har hittat en bra nivå. Jag får jobba på min. Du har helt rätt i att inget blir bättre av dåligt samvete. Tack för lycka till.