söndag 3 juni 2007

huslig

Idag har jag varit huslig. Det är oftast mannen som står för matlagningen medan jag bakar. Idag har jag dock bidragit till middagen. Eftersom vi hade massor av rabarber i kylen bestämde jag mig för att göra en rabarberchutney. Den blev väldigt stark men jättegod. Vi åt den till oxfilé stekt i grillpanna, grönsallad och körsbärstomater. Oxen var snabbmarinerad i citron, vitlök, olja och torkad chili (har inte namnet men sån där med tobakssmak). Nu ikväll har jag bakat den här banankakan. Vi var så ivriga att smaka att den föll sönder lite men den smakar mums tillsammans med mjölk. En bra matdag :)

Rabarberchutney
Jag har inga måttangivelser men jag utgick lite från proportionerna i Vår kokbok.
rabarber (ca 1 cm tjocka skivor)
äppelcidervinäger
vatten
mörkt muscovadosocker (ev. ska man ta lite vanligt socker också)
finhackad färsk ingefära (mycket)
sichuanpeppar (för mycket…)
chilipulver (ganska milt. Inte en aning om vad det är, köptes i Sichuanprovinsen.)

2 kommentarer:

Att vara mamma sa...

Vad gott det låter. Allt. Särskilt rabarberchutneyn.
Hos oss är det också mannen som står för matlagningen. Jag står inte ens för bakningen, för den står ingen för. Bortsett från muffins ibland. Men jag tänke mig att jag ska bli lite husligare nu när jag ska vara hemma så länge.

e sa...

att bli mamma: Vilken tur vi har haft med män :)