tisdag 12 juni 2007

världens bästa karlsson

På Aftonbladets Moskva direkt kan man bla läsa om ryssarnas kärlek till Karlsson på taket. Jag förstår inte vad de ser hos honom. Jag tyckte han var hemsk. Pippi var min favorit. Att ryssarna gillar Karlsson insåg jag första gången när jag var i Irkutsk i Sibirien. Där har de ett helt café som heter typ Café Karlsson och som är inrett med bilder på Karlsson på taket. Vi lyckades inte äta där eftersom personalen hade anammat Karlssons attityd. Det var helt enkelt omöjligt att få någon service. Annat hade det varit om det varit ett Pippi café. Då hade man säkert kunnat få både tårta och krumelurpiller.

6 kommentarer:

Anonym sa...

*ryser*
Jag har aldrig gillat Karlsson på taket. Tycker han verkar läskig och osympatisk som f*

Att vara mamma sa...

Jag tyckte aldrig heller om Karlsson på taket, inte det minsta. Pippi var okej, men min största favorit var Madicken.

Anonym sa...

hej alla glada,
på tal om Madiken, kan nån vara snäll och förklara vad det ordet "pilutta" betyder?

gonatt, ha det
mvh

Oxana

e sa...

mocca: Jag tycker det är obegripligt att Astrid Lindgren ens har skrivit Karlsson på taket. Han måste ju nästan vara skadlig.

att bli mamma: Ja, Madicken är också bra. Hon är ju kreativ på ett lite mer realistiskt sätt jämfört med Pippi.

Oxana: Pilutta är ju ett alldeles fantastiskt bra ord för att retas.

Unknown sa...

Min mamma gillar inte heller Karlsson på Taken. Hon säger att det är den enda av Astrid Lindgrens figurer som är rakt igenom osympatisk.

Tror inte att hon räknar med såna som skomakaren i Bullerbyn, men han är mer elak/olycklig.

Själv har jag inte mycket till åsikt i frågan, så jag vidareförmedlar mammas ;-)

e sa...

louise: Det måste betyda att din mamma har lyckats skona dig från Karlsson. Heja din mamma ;)