tisdag 26 juni 2007

mer bokshopping

Har skaffat en ny bokhög som borde räcka ett tag. De hade köp 3 böcker för 159 kr på Pocket shop. Totalt fick mannen och jag ihop nio böcker. Tveksamt om vi egentligen sparade så mycket pengar men det kändes bra. Min bokhög består nu av:
Marcus Birro, Svarta vykort - känns som en "måste-bok" även om den nog kan vara jobbig
John Ajvide Lindqvist, Hanteringen av odöda - älskade Låt den rätte komma in
Kajsa Ingemarsson, Den ryske vännen - har länge varit nyfiken på henne och Mocca skrev positivt om denna i sin lista över lästa böcker
David Lagercrantz, Himmel över Everest - för att den handlar om Everest som jag är så fascinerad av
Selma Lagerlöf, Gösta Berlings saga - känner att jag borde ha läst den, älskar Kejsaren av Portugallien, dessutom är det här en snygg utgåva ;)
Selma Lagerlöf, Herr Arnes penningar/Liljecronas hem/Körkarlen - har en gång påbörjat Herr Arne, i övrigt se ovan
Göran Tunström, Tjuven - tycker mycket om Tunström
Donna Woolfolk Cross, Påven Johanna - har funderat på den tidigare och nu har Mocca rekommenderat den

9 kommentarer:

Frida sa...

Åh, vad härligt att ha en sån bokhög som bara väntar på att bli läst!

e sa...

frida: Ja, det är en härlig känsla att kunna välja och vraka och fundera över vad jag känner för att läsa just nu.

Yogamamma sa...

Den ryske vännen är riktigt bra. Jag var lite skeptisk innan, men Kajsa lyckades verkligen!

Anonym sa...

Helt ärligt, jag har läst hur mycket som helst, men Selma Lagerlöf, Gösta Berlings saga är det bästa som har skrivits. Hennes sätt att introducera personera, först på avstånd, genom andra, sedan utifrån dem själva gör att man sakta men säker lär känna dem, först till utseendet, sedan handlingar och sist tankar och känslor. Helt brilliant, precis som i riktiga livet. Tänk på det när du läser.

e sa...

act as if: Kul att höra, nu ser jag ännu mer fram emot att läsa den.

kaffeflickan: Nu åkte den upp minst ett snäpp i läsordningen. Har precis insett att det är rätt många böcker jag vill läsa först. Men det går ju inte...

Anonym sa...

Åh...jag vill också ha en bokhög!
Eller vänta nu, det har jag ju -men inte med lika roliga böcker som dig.

Ska bli spännande sedan och se vad du tyckte om Påven Johanna -ska du bli den "första" som inte gillar den....

e sa...

mocca: Jag älskar bokhögar :) Vi får se hur det går med Påven Johanna, jag kan vara tvärtemot ibland ;)

älvan sa...

"Hanteringen av odöda" är suverän. "Den ryske vännen" är värdelös. Som att tugga papper ungefär.

e sa...

nynaeve: Tugga papper låter inte så kul... Får läsa den nån dag när jag känner mig okritisk...