torsdag 6 december 2007

bakslag

Sonen har slutat amma. Det gick över förväntan. En natt med lite gråt och ytterligare en av extra vyssjande. Fantastiskt. Dessutom sover han bättre och är mer utvilad. Det har gått så bra att han för första gången har sovit en hel natt utan att vakna. Och sedan en till. Övriga nätter har han tagit en liten stund på sig att somna om men det har inte varit värre än så. För bra för att vara sant. Så bra att jag inte vågat skriva om det för att inte jinxa (vad 17 skriver man på svenska) det. Har väntat på bakslaget. I natt kom det. Sov oroligt och sedan en mardröm. Ledsen bebis=läcker mjölk=ännu ledsnare och dessutom frustrerad bebis. Tyckte så synd om honom att det skar i hjärtat på mig. Fick honom att somna om till slut och sedan sov han lugnt i flera timmar och vaknade som en liten solstråle. Jag är övertygad om att det är bättre att sluta nattamma nu när jag är hemma och allt annat är som vanligt. Istället för att göra det när jag börjat jobba. Men i natt så undrade jag om jag gjort rätt.

5 kommentarer:

Anna Kaya sa...

sluta nattamma är inte lätt... nu med tredje barnet behöver jag faktiskt inte slkuta med det för jag har ju aldrig börjat. =) Lillebror suger på tumme och söver om sig sjävl och har så gjort sedan han var 3 veckor. Så skönt!

Fast med de två första barnen var det andra bullar. Lillasyster var som en BLODIGEL och hon hade titt bröst i munnen hela nääterna. Tills jag fick nog när hon var 9 månader.

Lycka till!

Kram,
AnnaSv
http://annasv.blogg.se

e sa...

annasv: Heja lillebror! :) Tack för lycka till. Vi får se hur natten blir. Har han sovit hela natten vid två tillfällen så borde det ju hända igen förr eller senare :)

Hannele på Hisingen sa...

Kvällsamningen hade jag väl kvar sista månaden (för jag var för trött för morgonamning :)

Hannele på Hisingen sa...

I slutet ammade jag bara på kvällarna, varannat bröst varannan kväll, då minskade och slutade mjölken ganska lagom.

e sa...

hannele: Här var den unge mannen inte intresserad av kvälls- eller morgonamning. Mitt i natten skulle det vara. Annars hade han inte tid :)