onsdag 12 december 2007

bottennapp - bokfemman

Veckans bokfemma är de fem sämsta böckerna man läst under året. Eftersom jag läst ovanligt lite i år pga andra aktiviteter (amning, sömnbrist och allmänt bebisengagemang) så var det lite klurigt. Dessutom så har jag nog haft lite tur när jag valt böcker.

Den ryske vännen, Kajsa Ingemarsson - Egentligen inte en dålig bok men den hade vunnit på att utveckla delar av historien och kanske tonat ner andra.
Det finns annan frukt än apelsiner, Jeanette Winterson - Det var mitt tredje försök med Winterson och nu blir det nog inte fler. Har läst henne både på engelska och svenska men det vill sig inte. Jag är ledsen Jeanette men det blir nog aldrig vi två.
I skuggan av ett brott, Helena Henschen - Det blev varken dokumentär eller skönlitteratur utan hamnade någonstans mittemellan. En otydlighet som skapar förvirring och är irriterande.
Nannas låda, Rose och Rebecka Lagercrantz - En pekbok. Det känns som att den aldrig tar slut, det är ständigt nya leksaker som ska leka med någon annan leksak. Hoppas det inte blir en av sonens favoriter...
Snabba cash, Jens Lapidus - Jag hade definitivt förväntat mig mer efter att den blivit så haussad. Men man ska nog inte läsa den direkt efter Stieg Larsson.

2 kommentarer:

Yogamamma sa...

oj, jag gillade verkligen den Ryske vännen, tycker att det är en av Kajsas bästa. Men det är klart, nu är det ju du som väljer.
För övrigt har jag helt tappat bort det där med Bokfemman. Jag var taggad ett tag, men nu har jag nästan helt kommit ifrån det. Men nu börjar jag fundera på vilka böcker som varit de sämsta. Vet inte riktigt....

e sa...

act as if: Om jag hunnit läsa lite mer i år så hade den inte hamnat på listan. Jag blev ju tom tvungen att ta med en av sonens böcker :) Men av det jag läst i år var Ryske vännen en av de sämre. Jag tycker boken hade vunnit på att utveckla spelet media/politik. Har också missat bokfemman flera veckor men nu var jag laddad :)