onsdag 19 december 2007

hela listan: årets bästa - bokfemman

Veckans bokfemma är årets bästa böcker. Jag har haft ett bra bokår. Har inte hunnit med så många men de flesta som jag läst har varit bra. Nu ser jag fram emot julklappsböckerna.

Flickan som lekte med elden, Stieg Larsson - Spännande och välskrivet. Jag sparar fortfarande på Luftslottet som sprängdes, mest för att den inte har kommit i pocket än. Vi får se hur länge jag kan hålla mig.
Harry Potter and the Deathly Hallows, J.K Rowling - Svårt att säga om det här var den bästa Harry Potter. Det är nog helheten som gör den så bra.
Låt den rätte komma in, John Ajvide Lindqvist - Efter mycket velande har jag bestämt mig för att Låt den rätte komma in är lite bättre än Hanteringen av odöda. En ny genre för mig. Men egentligen så tycker jag det är missvisande att kalla det skräck när det är så mycket socialrealism.
Montecore, Jonas Hassen Khemiri - Jag tycker otroligt mycket om både historien och språket. Tycker att den är ännu bättre än Ett öga rött.
Tjuven, Göran Tunström - En av Sveriges bästa författare och jag tror det här är den bästa bok jag har läst av honom.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stieg Larssons böcker blev mastiga när man körde dem tre på raken. Det är nog bara bra att du väntar. Men shit, så bra dom är!
Ska bli oerhört spännande att se vad jag tycker om "Låt den rätte..." och "Montecore". Båda står i hyllan och väntar...
Gammelmamman

e sa...

gammemamman: Det enda som avhåller mig från att läsa 3:e Larsson är att jag inte orkar släpa den i skötväskan :) Hoppas du gillar Låt den rätte och Montecore. Väldigt olika men ändå inte.