tisdag 11 december 2007

en ynka vecka

Insåg nästan tårögt när jag köpte dagens latte att de få klipp som är kvar på mitt lattekort är tillräckligt många (få) för att räcka föräldraledigheten ut. Ok, inte hela föräldraledigheten men den ynka lilla vecka som det bara är jag och sonen. Sedan kommer mannen också vara ledig. Det är toppen. Men sonens och mina rutiner kan jag bara njuta av en vecka till. När det väl är dags för någon att gå till jobbet igen så är det jag som ska göra det. Sonen har utvecklats så mycket de senaste veckorna. Börjat krypa. Prata ("eeej", "däää", "bäää" (getterna i parken)). Och i fortsättningen så är det inte jag som får följa det hela dagarna. Utan bara någon ynka timme på vardagarna. Jag är för delad föräldraledighet och tror absolut att det är det bästa för vår familj men just idag så måste jag få säga - förbannade jämställdhet!

4 kommentarer:

Anna Kaya sa...

Känner igen den där dubbelheten... Man vill dela men ändå få vara ledig.

Nu gjorde vi ju så att jag tog ut färre dagar/v än min sambo så jag kunde ju vara hemma längre av den anledningen. Och jag tyckte det kändes ok att börja jobba då eftersom barnen hade hunnit bli 15 mån. Men ändå...

Kram å lycka till!
AnnaSv

e sa...

annasv: Tack. Det kommer att bli bra. Jag gillar verkligen att jobba men det känns verkligen dubbelt. Vill ha kakan och äta den :)

Yogamamma sa...

oj, ja du, vi får ta varandra i hand, för jag är ju också snart där. Men du börjar tidigare än vad jag gör. Ja både eftersom du börjar nu i december och att sonen är yngre än vad min dotter är.
STRONGT att dela 50/50, det gör ju faktiskt inte vi. Jag har varit hemma i 15 månader och mannen kommer att vara hemma i sex. Men ändå.

e sa...

act as if: Vi får peppa varandra. Jag börjar inte förrän i mitten av januari men fram till dess är mannen också hemma så mina och sonens egna rutiner är det snart slut med. Vad härligt att dottern får vara hemma så länge.