söndag 12 augusti 2007

bokfemma

Via Jessika hittade jag till Malin som arrangerar Bokfemman. Veckans tema är utländska författare/böcker. Fem favoriter som inte är från US eller UK. En kul och något deprimernade utmaning. Jösses vad enkelspårig bokhyllan är. Och när jag sedan började fundra så inser jag att av de få böcker som passar in i kategorin så har jag fler är fem favoriter. Så varför läser jag inte mer utländskt?! En av dem är lite tveksam eftersom författaren är exilkines och nu brittisk medborgare så därför listar jag en extra :) Hur som helst här kommer mina favoriter:

Jung Chang, Wild Swans (Kina) - Chang är exilkines och nu britt så det är väl tveksamt om den här räknas. Det är en välskriven och gripande beskrivning av tre kinesiska kvinnoöden och ger samtidigt en bra historielektion.

Jacqueline Harpman, I who have never known men (Belgien/Frankrike) - Gjorde mig stum och satte igång fantasin. En ung kvinna som växt upp i en undrjordisk cell med enbart kvinnor, vaktad av beväpnade män som inte talar. Hon vet inte varför och har aldrig upplevt något annat. Finns även på svenska.

Milan Kundera, Odödligheten (Tjeckoslovakien) - En magisk roman och långt mycket bättre än Varats olidliga lätthet. Två systrar som kämpar om samma man.

Vladimir Majakovskij, Jag! (Sovjetunionen) - Rå och naken poesi.

José Saramago, Blindheten (Portugal) - En gripande och gastkramande roman som ger lätta obehagskänslor. Blindhet sprider sig oförklarligt och epidemiskt i samhället.

Mario Vargas Llosa, Till styvmoderns lov (Peru) - Ett av mina första möten med sydamerikansk litteratur. Intressant väv av konst och litteratur. Om en styvmors, en styvson och en man och deras relationer.

6 kommentarer:

Martina sa...

Jacueline Harpmans bok verkar mycket intressant, tack för tipset! Den skriver jag genast upp på min att läsa-lista.

e sa...

martina: Hoppas du gillar den. För mig var det en fantastisk läsupplevelse.

Bokmoster sa...

Det var en intressant femma! Tack för kommentaren hos mig som gjorde att jag hittade hit nu. Jag har bara läst Blindheten av dina utvalda böcker, men med tanke på vad jag tyckte om den kan jag säkert ta till mig dina andra tips också!

e sa...

bokmoster: Kul att du gillar femman. Om du ska välja en så rekommendera jag Harpman :)

Anonym sa...

Tack för tipsen
*noterar boktitlar*

e sa...

mocca: Jag ser det som att betala tillbaka, jag har hittat massor av tips hos dig :) Just nu har jag dock kört fast i läsandet, det är inte bokens fel. Har läst för mycket. Har bokmagknip.