tisdag 21 augusti 2007

svenskar

Älskar att stå med en kaffekopp framför bokhyllan och välja ut veckans bokfemma. Denna vecka är det svensk litteratur. Ofta slår det mig att jag inte kommer ihåg boken utan läsupplevelsen. Men det måste ju betyda att det är en bra bok. Efter mycket beslutsångest blev detta min femma:

Aniara, Harry Martinsson - Formen och språket. Smärtsamt vackert.
Fröknarna von Phalen (hela romansviten), Agnes von Krusenstjerna - Böckerna har verkligen extra allt. Har man väl brutit mot ett tabu kan man bryta mot alla verkar det som. TV-såpor och tantsnusk kan slänga sig i väggen. Dessutom så är det en intressant samhällsskildring.
Händelser vid vatten, Kerstin Ekman - Spännande och välskrivet.
Montecore - En unik tiger, Jonas Hassen Khemiri - Ett öga rött var bra men den här är bättre. Jag hör till de som inte ser storheten med Svinalängorna och tycker Montecore borde fått Augustpriset istället.
Tusen kvinnor och en sorg, Björn Ranelid - Men kan tycka mycket om det Ranelid tycker (det gör jag också) men mannen kan skriva.

Precis utanför pallplats hamnade Gregorius av Bengt Ohlsson, Underdog av Torbjörn Flygt och Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. Samt ett gäng klassiker.

7 kommentarer:

Yogamamma sa...

Gregorius är helt, helt fantastisk tycker jag. Och även Låt den rätte komma in. Underdog var jag inte så överdrivet förtjust i.
Men jag måste verkligen läsa Montecore. ALLA lovordar den.

Att vara mamma sa...

Händelser vid vatten, Gregorius och Låt den rätte komma in är fantastiska. Montecore är också bra (fast ingen jättefavorit för mig) och jag håller absolut med om att den vore mer värd Augustpriset än Svinalängorna - Alakoski skriver inte särskilt bra, tycker jag. Fröknarna von Pahlen-sviten sträckläste jag i sena tonåren och bara älskade. Aniara har jag skam till sägandes inte läst. Ranelids metaforer klarar jag inte av. Underdog står oläst i bokhyllan sedan länge, av någon märklig anledning blir det aldrig av att jag läser den fast jag är nyfiken på den. Sådär ja, nu har jag kommenterat alla böckerna. Något ska man ju ta sig för medan man maratonammar. ;)

Anonym sa...

Jag blir barnsligt förtjust varenda gång du har gjort inlägg om bokfemman. Måste också göra såna när jag kommer hem och har alla böcker framför mig.

Ska leta upp alla dina bokfemmor när jag kommer hem och börja plocka russina ur kakan :)

Anonym sa...

Är nyfiken på Gregorius faktiskt och kommer nog läsa den en dag. =) Gillar också Jonas Hassen Khemiri förresten!

e sa...

act as if: Ja du måste läsa Montecore!! Man både skrattar och får en klump i magen.

att bli mamma: Jag förstår faktiskt inte allt ståhej kring Svinalängorna. Underdog är en betydligt bättre bok på temat uppväxt. Läs Aniara om du får chansen. Den är ju inte så många sidor :)

mocca: Bokfemman är jättekul. Och lätt beroendeframkallande. Man blir påmind om alla bra böcker man har läst. enda nackdelen är att läslistan blir så sjukt lång...

linnea: Läs Gregorius! Ju mer jag tänker på det så inser jag att den nog skulle ha varit med på topp fem. Men jag vet inte vilken jag ska plocka bort i så fall...

*Malin* sa...

Hassen khemiri blev bubblare på min lista, men jag har inte läst Montecore än.

Du har en intressant lista!

e sa...

*malin*: Läs Montecore, jag tror inte du blir besviken. Kul att du tycker listan är intressant. Det blev en "gott-och-blandat"-lista :)