tisdag 7 augusti 2007

hjärtligt välkommen

När turister kommer till Centralen i Stockholm finns ingen turistinformation för den har stängt. Lagom till sommaren. Tanken är att turisterna ska gå till Sverigehuset på Hamngatan för att få information alternativt använda de datorer som installerades förra veckan, i slutet av turistsäsongen. Det känns som att de som fattat beslutet inte rest på egen hand med tungt bagage nyligen. I vissa länder/städer förväntar jag mig ingen lättillgänglig turistinformation men Stockholm är definitivt en stad där jag skulle göra det. Om Stockholm vill satsa på turism så måste man tänka på att alla turister inte reser i organiserade grupper. Nu kan det ju vara så att det finns ett jättebra skäl till att stänga turistinformationen och att datorerna inte kommit på plats förrän nu men i så fall så lyckas inte Stockholm Visitor Borads VD få ut sitt budskap i dagens DN. Snarare tvärtom.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Helt otroligt puckat!
Jag utnämner den som har bestämt att informationen ska vara stängd under sommaren, till dagens rikspucko!

e sa...

mocca: Eller hur!! Det var säkert tänkt att de där datorerna skulle vara på plats när turistinfon stängde men om det inte fungerar så får man väl fixa det på något annat sätt. Jag skulle ha blivit väldigt irriterad om jag var turist.

Anonym sa...

Ny datoriserad teknik behöver inte betyda att det är bättre. Så att byta ut gammal beprövad turistinformation i form av levande och vänligt leende människor, mot ett par kalla tråkiga dataskärmar som dessutom kommer att bli nedklottrade kvickare än fort, är enligt mej inte alls bra! Kanske de skulle vara bra som ett komplement.

Jag passerar Stockholm Centralstation två gånger dagligen. Varje dag hör jag turister som förvånas över hur dåligt Centralstationen fungerar. Hur dåligt skyltat det är till de olika delarna av stationen. Hur illa det luktar i alla hissar efter att folk använder de som pissoarer. Hur skitigt det är med skräp och klotter som ingen tar bort. Och framför allt! Var kan man få hjälp och information???

Varje dag ser jag folk som är fly förbannade efter att ha släpat sitt bagage till ”Stockholms knytpunkt - Centralen”, för att där kunna få vidare information om staden, vilket vore det mest logiska. Här har de under sommaren mötts av… ingenting!!!
De har på någon Pressbyråkiosk fått veta att de ska ta sej till Kungsträdgården av alla ställen. Jag menar, hur många turister är det som angör Stockholm via Kungsträdgården?

För mej som Stockholmare är det genant att höra alla dessa människor beklaga sej över något som borde vara en av Stockholms stoltheter. Och de är betydligt fler än några ”enskilda missnöjda individer”!

Varje dag hör jag detta beklagande, och varje gång vet jag att det inte bara är gnäll, utan att vår ”stolthets” maskineri är ganska illa medfaret. Är det inte dags att vi visar att vi är Sveriges huvudstad?

När jag sen läste om ett par Italienska turister som vid Stadshuset försökte betala för sej på bussen, men istället blev utslängda i regnet eftersom man inte längre kan betala kontant på bussarna här, då ville jag bara sjunka genom marken. Hur fan ska turisterna kunna veta det? Speciellt då de inte finns någon turistinformation!

Men uttrycket: ”Vi går bara framåt, inte bakåt” är faktiskt inte så tokigt. Gå framåt! Öppna den stora turistinformationen på Centralstationen och ställ upp ett par dataskärmar i Kungsträdgården istället!

/Wheelie

e sa...

wheelie: Jag tror iofs att datorer kan fungera om de är lättanvända och finns på plats :) Men visst vore det bäst med en bemannad information på en plats där det är logiskt att ha turistinfo.