måndag 6 augusti 2007

endast det bästa

Precis som de allra flesta föräldrar så vill vi ge vår son det bästa. Eftersom vi tycker ekologiskt är bra så har vi valt att så långt som möjligt laga hans puréer själva kompletterat med Hipps ekologiska barnmat. Det har fått oss att känna oss duktiga. När jag pratade med BVC idag så frågade vår sköterska om vi tillsätter fett. Tydligen innehåller Hipps barnmat för lite fett (eftersom de tillsätter så lite extra som möjligt till sina produkter). Givetvis hade vi missat det. Nu är det inget problem för det är bara att tillsätta lite rapsolja tex. Men jag blir så frustrerad. Varför följer det inte med någon manual till ungen?? Visst får man massor av information men jag vill ha en komplett manual med all information samlad på ett ställe så jag är säker på att inte missa något. Men å andra sidan så gick det ju bra förr när det inte ens fanns en tiondel så mycket information att tillgå. Möjligen kan det ju vara så att det är den stora mängden information som ger känslan av otillräcklighet.

7 kommentarer:

Superquinnan sa...

Läste faktiskt det där igår om fettet. Hade köpt en jättebra kokbok med recept på enkla puréer och mat för barn mm. Då stod det just det... Mycket man inte vet.

Anonym sa...

Fast trots allt, det är få i-landsbarn som dör av undernäring. Ha inte för dålligt samvete. Kram.

e sa...

superquinnan: Nu i efterhand så känns det som jag borde ha kunnat räkna ut att jag skulle tillsätta fett... Det känns som att man hela tiden måste passa sig för att inte missa något. Man vill ju inte vara en dålig mamma :)

kaffeflickan: Tack, du har så rätt så rätt. Men jag kan inte låta bli att undra om jag gör något annat och värre fel. Men eftersom sonen utvecklas som han ska och är glad så antar jag att jag inte kan vara helt fel ute :)

Anna sa...

Jag blir helt livrädd när jag läser en del bloggar, det är så mycket att tänka på, nu hoppas jag att jag kommer ihåg det här när det är dags för pureér hos oss. Jag har iofs köpt en blender och tänker göra en del pureér själv. Ska nog köpa mig en sån bok som du Superq hade köpt.

e sa...

en södertäljebo: Visst är det läskigt mycket att tänka på. Jag har fått en broschyr med recept på puréer från BVC, den delas säkert ut överallt. Där står det dock inget om fett i de första smakisarna, däremot att man ska ha i det senare. Och när det gäller köpt barnmat så tror man ju att den ska vara komplett...

Frida sa...

när du får tag i den där manualen kan du väl skicka över ett ex till mig?

e sa...

frida: Japp, jag lovar ;)